Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Եռանկյունի՝ առանց անկյունների

Եռանկյունի՝ առանց անկյունների
20.06.2017 | 01:29

ԱԺ ընտրությունները Հայաստանում ավարտվել են, հետընտրական զարգացումներ չեղան: Թվում էր՝ ընտրություններն անցյալ են ու չեն վերադառնա օրակարգ: Անցյալ շաբաթ «Ընտրական զարգացումները Հայաստանում. քաղված դասերը և հետագա քայլերը» համաժողովն անսպասելի վերադարձրեց թեման՝ Հայաստանում ԵՄ պատվիրակության ղեկավար, դեսպան Պյոտր Սվիտալսկու ելույթի պատճառով: Պարզվեց՝ ոչ միայն մենք գիտենք մեր ընտրությունների անցկացման մեխանիզմներն ու արդյունքների գինն ու արժեքը: Պարզվեց՝ մենք այն երկիրն ենք, որտեղ բարձրաձայնվող ճշմարտությունը դառնում է սկանդալ: Լավ հայտնի է՝ ի՞նչ էր ասել Հայաստանում ԵՄ պատվիրակության ղեկավարը, անհայտ մնաց՝ ինչո՞ւ ասաց: Կարող էր և ոչինչ չասել: Կարող էին բուռն ու տևական չարձագանքել տարբեր մակարդակների պաշտոնյաները: Պարզվեց՝ չեն կարող, ուրեմն, ասված էր՝ հերքեք, ժխտեք, մերժեք:

Այսինքն՝ Պյոտր Սվիտալսկին ասել էր այն, ինչի պահանջարկը օդում կար ու վտանգավոր էր, որ հնչեց: Բայց ո՞վ է Հայաստանում հավատում ԿԸՀ-ին: Ավելին՝ ո՞վ է հավատում, որ ԿԸՀ-ն կփոխվի, երբ փոխվի կամ համալրվի կազմը: Ո՞վ է հավատում իրավապահ համակարգի անկախությանը, ո՞վ չգիտի, որ իրավապահ համակարգը քաղաքական էլիտայի շահերի պաշտպանությանն է ծառայում, ու հանրային ընկալումը չի փոխվի, քանի համակարգի գործունեության նպատակն ու որակը չեն փոխվել: Ո՞վ չգիտի, որ Սահմանադրությունն ու Ընտրական օրենսգիրքը գրվում են օրվա նախագահի համար: Ո՛չ միայն Հայաստանում: Որ ամեն խորհրդարան իր գործունեության ավարտին փոփոխություններ է կատարել Ընտրական օրենսգրքում՝ հարմարեցնելով մեծամասնության օրենսդրական վերարտադրությանը: Որ քառյակի համաձայնությամբ ընդունված օրենսգիրքն էլ փոփոխությունների կարիք ունի, ու դա վերաբերում է հատկապես ռեյտինգային ընտրությանը, որը, իրավաբանորեն ինչպես էլ հիմնավորվի, գործնականում համամասնական ընտրակարգը վերածում է մեծամասնականի: Որ Հայաստանում ընտրություններին չեն հավատում: Ինչո՞ւ է սա դառնում սկանդալ, երբ ԵՄ պաշտոնյան է խոսում փոփոխությունների անհրաժեշտությունից: Երբ նա է բարձրացնում ընտրական ինստիտուտների արժանահավատության խնդիրը: Նույն ԵՄ-ի, որի ֆինանսական աջակցությամբ Հայաստանում փոփոխվեցին ընտրության տեխնիկական միջոցները: Ստացվում է՝ աջակցեցիք, փողը տվեցիք, շնորհակալ ենք, մնացածը մեր ներքին գործն է, մենք ինքնիշխան երկիր ենք, կուզենք՝ մեր ընտրողի ձայնը կգնենք, կուզենք՝ կթողնենք ձրի քվեարկի՞: Սա է արժանահավատության հայկական ընկալումը: Իշխանական՝ այո, իսկ հասարակակա՞ն: Փաստորեն՝ նաև հասարակական: Հասարակության մաս են և՛ իշխանությունները, և՛ դպրոցների ու մանկապարտեզների տնօրենները, և՛ մեծ ու փոքր գործարարները՝ իրենց մանկլավիկներով: ՈՒ սա բարոյական ճգնաժամ է: Ոչ միայն բարոյական, համակարգային ճգնաժամ է:

Եվ այնքան երկար ու այնքան խոր է այդ ճգնաժամը, որ դադարել ենք գիտակցել՝ համարում ենք գոյության բնական միջավայր: Ի վերջո, զարմանալին ոչ այնքան այն էր, որ այդ ամենի մասին խոսեց Հայաստանում ԵՄ պատվիրակության ղեկավարը, որքան նրա խոսքի ծայրահեղ գնահատականները: Իշխանականները ստանդարտ էին՝ հավուր պատշաճի հնչող նույն դեմագոգիան ու սոփեստությունը, որն առաջին բառից անգիր գիտես ինչով է ավարտվելու: Այդ գործում ինքն իրեն գերազանցեց ԿԸՀ նախագահ Տիգրան Մուկուչյանը, հատկապես երբ ընտրությունների արժանահավատության հաստատման ապացույց նշեց Սահմանադրական դատարանի վճիռը: ԵՄ անդամ որևէ երկրում եթե որևէ Սահմանադրական դատարան կայացներ այն վճիռները, ինչ տասնամյակներով կայացնում է Հայաստանի ՍԴ-ն, հաջորդ օրը ամբողջ կազմով հարկադրված կլիներ հրաժարական տալ, կամ կառույցը կկազմալուծվեր: ՈՒ դա էլ բոլորս գիտենք: Գագիկ Հարությունյանից սկսած:

Տարօրինակ էին տեսակետները, որ իրավիճակից վերացարկված՝ սկսեցին որակել ՀՀ-ԵՄ հարաբերությունները և նույնիսկ որոշեցին, որ ԵՄ-ը Հայաստանին դեղին քարտ է ցույց տալիս: Ճիշտ նույն տրամաբանությամբ, բայց հակառակ ծայրից գալով՝ որ Հայաստանը փորձում է հերթական անգամ ճողոպրել ԵՄ-ի հետ համաձայնագրի ստորագրումից: Պարզապես անլուրջ է Ռուսաստանի վրա մեղքը բարդել, որովհետև Բրյուսելը հաստատ նախապես Մոսկվայի հետ հարցը պարզած կլինի: Համադրել բոլոր գնահատականները ու որևէ եզրակացություն անելն անհնար է: Անհնար է տրամաբանական եզրակացության հանգել, տեսակետների ներհակ բազմազանությունը ստիպում է արձանագրել՝ Հայաստանում չի կայացել ոչ միայն քաղաքական ու տնտեսական ինքնիշխանությունը, այլև մտածողության: Չկա անկախ փորձագիտական գնահատական՝ այս դաշտն էլ բաժանված է պետությունների ու շահերի միջև, և միակ «անտեր» ու «անշահ» պետությունը մնացել է Հայաստանի Հանրապետությունը: ՈՒ հաստատ Պյոտր Սվիտալսկին մեղավոր չէ այդ հարցում: «Հայերը գենետիկորեն ուզում են ազատություն ու բավականին քաջ են` պայքարելու իրենց ազատության համար։ Ես լավատես եմ Հայաստանի ապագայի հարցում: Ժողովրդավարությունն այստեղ հասունանալու է, և Հայաստանն ունենալու է արդյունավետ գործող ընտրական համակարգ». ի՞նչ էր մտածում Պյոտր Սվիտալսկին, երբ ասում էր այս բառերը: Չգիտեմ, երևի իր երկրի փորձը նկատի ուներ: Կամ՝ պարզապես այն կառույցում, որը նա ներկայացնում է, լավատեսությունը տրենդ է, որին դավաճանելը դեմ է քաղաքականության հիմնարար սկզբունքներին:


Իսկ այն երկրում, որտեղ ապրում ենք մենք, տրենդ է խոսքի ու գործի պարտադիր հակասությունը: Վերջին ապացույցը տվեց «Գազպրոմ» ԲԲԸ վարչության նախագահ Ալեքսեյ Միլլերի այցը: Էդուարդ Շարմազանովին դեռ մեջբերում էին Հայաստանի ինքնիշխանության մասին, բայց եկավ Միլլերը, ու ինքնիշխանությունը վերածվեց «համագործակցության», «հայ-ռուսական միջպետական հարաբերությունների դինամիկ զարգացման և ամրապնդման»: Եկավ Միլլերն ու պատմեց Հայաստանի էներգետիկ անվտանգության մակարդակի բարձրացման գործում «Գազպրոմի» ունեցած ներդրումի ու զարգացման ծրագրերի մասին: Մենք հիմա աննկարագրելի երջանիկ ենք, որ «Գազպրոմ Արմենիան» Հայաստանի ներքին շուկայում բնական գազի մատակարարման և բաշխման բացարձակ մենաշնորհ ունի: Օրենսդրորեն ամրակայված: 2013-ին Հովիկ Աբրահամյանի գերակտիվությամբ վավերացված պայմանագրով «մինչև 2043-ի դեկտեմբերի 31-ը հայկական կողմը երաշխավորում է, որ չի ընդունի որևէ օրենք, հրամանագիր կամ իրավական որևէ ակտ, որը ոտնահարում է «Գազպրոմի» իրավունքներն ու շահերը»: Համաձայնագիրն ամենաթույլ խոչընդոտն է, որ Հայաստանը այլընտրանք գտնի ռուսական հույժ քաղաքական կիրառություն ունեցող գազին: Միլլերը եկավ Հայաստան, որ փակի հայ-իրանական «գազային» հարաբերություններն ու ԱՄՆ-ի էներգետիկ ներդրումները: Եվ սա այն «համագործակցությունն» է, որ ժխտում է Էդուարդ Շարմազանովի տեսական դատողությունները: Դա կախվածություն չէ միայն էներգետիկայի ասպարեզում, քաղաքականություն է ու բիզնես, որը Հայաստանին վերապահել է ռուսական հետամնաց տնտեսության ծայրամասային շուկայի դեր ու տեղ: Միլսը առաջարկում է նոր տեխնոլոգիաներ ու իսկապես ինքնիշխանություն, Միլլերը՝ մնալ իշխանության ու ամեն ինչ թողնել անփոփոխ: Միլսի առաջարկը վերաբերում է պետությանը, Միլլերինը՝ անձերին: Բառի բուն իմաստով՝ անձերին: Սերժ Սարգսյանին ու Կարեն Կարապետյանին: Փոփոխությունների դրայվն ու նոր ոգին, բարեփոխումների տրամաբանությունը մտնում են փակուղի: Սկսած Լևոն Տեր-Պետրոսյանի նախագահության օրոք ստորագրված Գյումրիում ռուսական ռազմաբազայի տեղակայման համաձայնագրից (ապշեցուցիչ պայմաններով՝ լրիվ անվճար), Ռոբերտ Քոչարյանի օրոք ստորագրված «Գույք` պարտքի դիմաց» համաձայնագրից (նույնքան ապշեցուցիչ, երբ ոչ մի կետը չկատարվեց) մինչև Սերժ Սարգսյանի նախագահության օրոք ԵԱՏՄ-ի անդամակցության համաձայնագիրը Ռուսաստանն արդեն սեփականել է Հայաստանում անշարժ ու անգամ «շարժական գույքը»՝ աշխատանքային միգրանտների տեսքով: Ի՞նչ է մնացել Կարեն Կարապետյանին: Սոսկ «համագործակցել»: Կարո՞ղ էր փակ շրջանակից դուրս գալ: Պարտավոր էր՝ իբրև ինքնիշխան Հայաստանի Հանրապետության վարչապետ՝ իր գործունեության հիմքում դնելով իր պետության շահը: Դեյուրե՝ այո, դեֆակտո՝ ոչ: Առավել ևս, որ Միլլերի հետ նրան կապում է աշխատանքային գործունեությունը Հայաստանում, որի ժամանակ «Գազպրոմը» հաջողությամբ փակեց տնտեսական զարգացման հեռանկարները՝ գազի սակագնով ու օդից գոյացած պարտքերով, որի դիմաց սեփականեց Իրան-Հայաստան գազամուղի վերջին 40 մետր խողովակաշարը: Եթե անգամ գազը Հայաստանին մատակարարվում է ցածր գնով, սահմանին թանկանում է կրկնակի: Հոդաբաշխ բացատրություն չկա: Կա անհոդաբաշխ իրականություն: Տրենդը նույնն է՝ Կարեն Կարապետյանը, իբրև վարչապետ, ի վիճակի չէ անելու որևէ քայլ, որ դուրս կգա ռուս-հայկական ռազմավարական համագործակցության ռուսական ընկալումից: Ի՞նչ տարբերություն գործող նախագահի ու գործող վարչապետի միջև: Հայաստանի համար ու Ռուսաստանի տեսակետից:


Ռուսաստանում դարասկզբից խոսում են, որ տնտեսության կառուցվածքը պետք է դիվերսիֆիկացվի, ռիսկային է ապավինել էներգակիրների վաճառքի հաշվին տնտեսություն պահելուն ու ապրելուն: Միայն խոսում են: Նավթի ու գազի գնանկման, Արևմուտքի տնտեսական պատժամիջոցների ստիպմամբ անգամ ռուսական տնտեսության դիվերսիֆիկացման քայլեր չեղան, խորհրդային տեխնոլոգիաներով մրցունակ արտադրանքը միֆ է, որին շատ հարբած մարդն էլ չի հավատա: Վերստին հույսը զենքի վաճառքն է, նավթն ու գազը: Ռուսաստանում: Աշխարհը որոնում է էներգետիկ այլընտրանք, իսկ ՌԴ նախագահը ստորագրում է ՌԴ տնտեսական անվտանգության ռազմավարությունը, վավերացնելով, որ կանաչ տեխնոլոգիաների զարգացումն ու միջազգային էներգետիկ շուկայում կառուցվածքի փոփոխությունը դիտվում են ՌԴ տնտեսական սպառնալիք: Այսինքն՝ այն, ինչ Միլսն առաջարկում է Հայաստանին, սպառնալիք է ՌԴ տնտեսությանը: ԱՄՆ-ի դեսպանը Հայաստանի այլընտրանքային էներգետիկայի ոլորտում 8 միլիարդ դոլար ներդրումների հարցով բանակցում է վարչապետի հետ: Դա էլ սպառնալիք է Կարեն Կարապետյանի վարչապետական անվտանգությանը: ՈՒ ոչ միայն նրա: Տրամաբանորեն՝ Միլսի առաջարկից հետո նրան պիտի տասնյակ նախագծեր ներկայացվեին՝ օր առաջ ներդրումները ստանալու, էներգետիկ դիվերսիֆիկացիայի, տնտեսության զարգացման, աշխատատեղերի ստեղծման հեռանկարով: Եղե՞լ է: Եթե այո, ռազմավարական գաղտնիք է, որ չի հրապարակվել: Ասելիք չկա, անելիք՝ առավել ևս: Քանի Միլլերը գալիս-գնում է:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. ՀՀ կառավարությունը իր ծրագիրն է ներկայացնում ԱԺ: 2013-ի մարտին նախագահ Սերժ Սարգսյանը կառավարության առաջ պահանջ դրեց. «ՀՀ այն կառավարությունը, որ տարվա արդյունքներով՝ սա վերաբերում է 2013-ին, 2014-ին, 2015-ին, 2016-ին, 2017-ին, չապահովի 7 % տնտեսական աճ, այդ կառավարությունը պետք է հրաժարական տա»: Վարչապետներն ու կառավարությունները փոխվում են, տնտեսական աճի 7 % չկա: Ազգային վիճակագրական ծառայության տվյալներով՝ 2013- 2016-ին տարեկան միջին աճը 2,5 % է եղել։ 2017-ին 2,5-ից 7 %-ի թռիչքի նախադրյալներ նույնիսկ Միլլերը չի տա: ՈՒ՝ ի՞նչ: Ոչինչ: ԱԺ-ն ծրագիրը կընդունի, ու Կարեն Կարապետյանը կաշխատի մնացած մի քանի ամիսը՝ նույն շրջագծում ու նույն տրենդով: Մեղավո՞ր են Պյոտր Սվիտալսկին ու Ռիչարդ Միլսը, որ Ալեքսեյ Միլլերը Հայաստան է գալիս՝ ասես Ռուսաստանից դուրս չի եկել: Սա այն եռանկյունին է, որն անկյուններ չունի, փոխարենը տալիս է իշխանություն: Իսկ Ադրբեջանը ԵՄ-ի հետ բանակցում է նոր համաձայնագրի շուրջ, նախորդը չստորագրվեց, երբ Բրյուսելը հրաժարվեց ամրագրել Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության դրույթը: Նաև՝ չհրապուրվեց Բաքվի նավթ ու գազով:

Դիտվել է՝ 3270

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ